Decizie în unanimitate la Curtea Constituțională: prevederea care permitea retragerea beneficiilor pentru foștii șefi de stat a fost declarată neconstituțională
Curtea Constituțională a României a admis marți, 1 iulie 2025, excepția de neconstituționalitate ridicată de fostul președinte Traian Băsescu în legătură cu Legea nr. 243/2021. Potrivit deciziei luate în unanimitate de judecătorii CCR, prevederea care permitea retragerea drepturilor foștilor șefi de stat a fost declarată neconstituțională.
Prin urmare, Traian Băsescu își păstrează toate beneficiile prevăzute de Legea nr. 406/2001 privind acordarea unor drepturi foștilor președinți ai României.
Legea contestată și excepția admisă
Legea nr. 243/2021, intrată în vigoare în 2022, modifica cadrul legal privind drepturile foștilor președinți, introducând o prevedere care excludea de la aceste beneficii persoanele despre care s-a stabilit definitiv că au fost colaboratori sau lucrători ai fostei Securități.
Această prevedere a fost contestată de Traian Băsescu în cadrul unui proces aflat pe rolul Curții de Apel București (dosar nr. 2.798/2/2022), în care acesta a atacat decizia Administrației Prezidențiale de retragere a drepturilor sale.
Excepția de neconstituționalitate a fost trimisă Curții Constituționale sub nr. 2265D/2022 și a vizat expres sintagma introdusă prin legea din 2021 – „și nici persoana despre care s-a constatat definitiv că a avut calitatea de lucrător al securității sau de colaborator al acesteia”.
CCR: prevederea este contrară Constituției
Curtea Constituțională a reținut că această formulare contravine mai multor principii constituționale, printre care neretroactivitatea legii, dreptul la un proces echitabil și egalitatea în fața legii. Astfel, judecătorii au stabilit că dispozițiile criticate sunt neconstituționale.
Ce înseamnă decizia
Decizia CCR produce efecte de la data publicării în Monitorul Oficial. În consecință, fostul președinte Traian Băsescu poate beneficia în continuare de toate drepturile conferite prin Legea nr. 406/2001, inclusiv indemnizația lunară, locuința de protocol, protecția oferită de SPP și sprijinul personalului administrativ.
Totodată, această decizie poate genera o reevaluare a întregii legislații referitoare la modul în care colaborarea cu fosta Securitate poate afecta drepturile deja acordate prin lege.
Precizări importante
Curtea Constituțională nu s-a pronunțat asupra fondului hotărârilor legate de trecutul colaborării cu fosta Securitate, ci strict asupra constituționalității unei prevederi legislative care permitea retragerea unor drepturi deja acordate.
Pentru claritate și respectarea adevărului juridic, articolul reflectă decizia CCR în litera și spiritul ei, fără interpretări politice sau atacuri personale.
Be the first to write a comment.